Başlıca Özellikleri
1- Hava Tahrik Bağlantısı
2- Hava Tahrik Hattı
3- Alçak Basınç Pistonu
4- Üst Pilot Valf
5- Pilot Valf Borusu
6- Yönlendirme Valfi
7- Alt Pilot Valf
8- Pilot Hava Egzozu
9- Susturucu
10-Giriş Çekvalfi
11-Çıkış Çekvalfi
Tahrik Hava Akışı
Egzoz akışı
Alçak Basınç Bölgesi
Bu bölge, sert kaplamalı alüminyum silindir içerisinde bir conta ve hafif bir pistondan standart olarak meydana gelmektedir. Aynı seriye ait tüm pompalarda piston boyutları aynıdır. Kompresör havası, basınç etkisiyle pistonu ileri hareket ettirmeye zorlar. Daha sonra kompresör havası pistonu geri ittirmeye zorlayarak pistonun geri strok yapmasını sağlar. Diğer sıvı pompalarının aksine, düşük sürtünmeli tasarım ve montaj sırasında kullanılan yağ sayesinde, hava hattının pnömatik yağlayıcıyla yağlanmasına gerek yoktur.
Yüksek Basınç (Hidrolik) Bölgesi
Bu bölge, hidrolik pompa bloğu ile içine yataklanmış ve hava pistonuna monte edilmiş bir milden oluşmaktadır. Milin ölçüsü, pompanın çıkış debisini ve sıkıştırma oranını belirlemektedir. Bu sıkıştırma oranındaki amaç, sıvıyı emiş çekvalfinden pompaya çekip, çıkış çekvalfinden basınç hattına basmaktır.
Bu çekvalfler sıvının pompa içinden direk geçmesini sağlayan yaylı çekvaflerdir. Milin geri hareketi boyunca, emiş çekvalfi tamamen açılır. Çıkış cekvalfi, yay kuvveti ve basınç farkı etkisiyle kapanırken, sıvı pompanın içine çekilir. Milin ileri hareketinde, emiş çekvalfi kapanarak sıvının çıkıç çekvalfinden geçmesi sağlanır.
Milin ve sökülebilir bazı parçaların etrafında bir conta bulunur. Bu contanın amacı, pompanın çalışma esnasında sıvıyı basınç altında tutması ve sıvının alçak basınç bölgesine sızmasını engellemektir. Çeşitli sızdırmazlık malzemeleri ve tasarımları, pompalanan sıvıya, çalışma sıcaklığına ve basınç değerlerine göre değişiklik gösterebilir.
NOT: Çoğu pompada, alçak basınç bölgesiyle yüksek basınç bölgesini ayıran parça bulunur. Bu parça ayırmayı ve kirlilik olmadan çalışmayı sağlar.
Yönlendirme valfi
Bu bölüm, sıkıştırılmış havayı, pozisyona bağlı olarak hava pistonunun her iki tarafına hareket ettiren, pilot kumandalı, hafif bir sürgüden oluşur. Hava pistonu, strok sonlarındaki pilot valflerini tetikleyerek, sürgünün geniş yüzeyindeki havayı dönüşümlü olarak basınçlandırıp tahliye eder. Bunun sonucunda hava pistonunu hareket ettiren basınçlı hava otomatik olarak kontrol ettirilmiş olur. İşi biten hava egzozdan tahliye edilir. Büyük pompalarda, daha mükemmel basınç kontrolü için, sürtünme ve basınç farkını yenebilmek için, pilot uyarı portu kullanılmaktadır. Bu port, pompayı çeşitli valflerle kontrol etmek için idealdir.
Hava tahrikli sıvı pompaları, sıkıştırılmış hava gücünü hidrolik güce dönüştürmek için, büyük bir hava pistonuna bağlı küçük bir mil kullanmak suretiyle, alanlar farkı prensibine göre çalışır. Hava pistonu alanıyla hidrolik mil alanı arasındaki nominal oran, kesirli bir sayı ile gösterilir ve pompanın çıkabileceği azami basıncı hesaplamak için kullanılır. Gerçek sıkıştırma oranı nominal sıkıştırma oranından fazla olabilir, böylece pompa teorik olarak hesaplanan hidrolik basınç ve hava basınçlarında da çalışmaya devam edebilir. Gerçek sıkıştırma oranları için, kataloglardaki teknik özelliklere bakınız.
Örneğin S35 pompanın sıkıştırma oranı 1:39 dur.
Bu da demek oluyor ki hava pistonunun alanı, hidrolik milin alanından 39 kat büyüktür.
Örneğin:
Sıkıştırma oranı = 1:39
Hava tahrik basıncı = 5 bar
Azami çıkış basıncı = 39 x 5 = 195 bar
Eğer hava tahrik basıncı 8 bar’a ulaşırsa, çıkış basıncı 312 bar’a ulaşır. Tüm pompalar için azami hava tahrik basıncı 10 Bar’dır.
Tahrik havası ilk olarak pompaya verildiğinde, pompa maksimum hızda çalışarak azami debiyi sağlar ve ön dolumu gerçekleştiren bir transfer pompası gibi işlev görür. Çıkış basıncı yükseldikçe hidrolik bölgedeki direnç artar ve pompa daha yavaş bir şekilde çalışmasını sürdürür. Pompa azami çıkış basıncına ulaştığında, denge konumunda sabit kalarak durur.
Hava tahrik basıncı x hava piston alanı = çıkış basıncı x hidrolik mil alanı
Hava tahrikli pompanın yeniden çalışmaya başlaması için gerekli olan hidrolik basınç düşüşü, büyük çaplı hava piston contası ve hidrolik contadan kaynaklanan küçük sürtünme direnci nedeniyle çok düşüktür. Bu, belirli koşullar altında pompanın iki katı kadar düşük olabilir.
Pompaların hava tahrik basınçları 1 – 10 bar arasındadır.
Çift hava pistonlu pompalar
Pompaların basınç kapasiteleri, hidrolik mil boyutuna dokunmadan, çift hava pistonunu tek mile monte ederek, iki katına çıkarılmaktadır. Çift hava pistonlu pompalar, geri dönüş hareketinde iki pistondan sadece birine hava basıldığından dolayı, benzer alandaki tek bir hava pistonlu diğer pompalardan daha az hava kullanırlar.
Çift hava pistonlu pompalar, pompa modeli numarasındaki “-2“eki ile tanımlanır. Örneğin tek hava pistonuna sahip G100 pompa 1: 100 sıkıştırma oranına sahipken; G100-2 pompa, iki hava pistonuna sahip ve sıkıştırma oranı 1: 200 olmaktadır.
NOT: Maximator pompaları hemen hemen her pozisyonda monte edilebilirler. Fakat en uzun sızdırmazlık eleman ömrü için dikey pozisyon en iyisidir. Pompalar çalıştırılırken, pompaya yapılan tüm bağlantılar, portların (emiş, basınç ve hava tahrik portları) ölçülerine eşit ve ya daha büyük olmalıdır.
Tahrik havası hattı, 5µ – 40µ arasında filtrelenmeli ve azami nem 50°F olmalıdır. Nemli hava buzlanmaya sebep olabilir ve sızdırmazlık elemanlarındaki yağı yıkayabilir. Aşırı kuru havalar için (0°F’nin altındaki nem oranları için) yağlayıcı kullanmanız gerekmektedir.
Maximator pompalarının, sıvı seviyesinin üzerindeki pompa montajlarındaki azami emiş yüksekliği şu şekildedir;
M ve MO pompalar için 3 mt, S pompalar için 2 mt ve G pompalar için 1 mt dir.
– Farklı sıvılar için çeşitli sızdırmazlık elemanları kullanılabilmektedir.
Bu gibi durumlarda lütfen bizimle iletişime geçin.
Leave a Comment